Kosztolányi Dezső: Édes Anna
Kosztolányi Dezső (1885
Szabadka - 1936) író, költő, műfordító, a hírlapi próza felemelője. a Nyugat
első nemzedékéhez tartozott. Impresszionista, és szecessziós, illetve
helyenként naturalista műveket alkotott. Virtuóz verselő volt. Tagadta a
költészet közéleti, és politikai szerepét. Szerinte a művészet egyetlen célja a
gyönyörködtetés (l’art pour l’art). Freudot olvasott, ami műveiben is tetten
érhető.
A mű alapötlete
Kosztolányinétől származik egy újságban olvasott hír alapján. Témája egy
kettősgyilkosság, melyet egy cseléd követ el gazdái ellen. Műfaja lélektani
regény: nem a gyilkosság, hanem az ahhoz vezető út érdekli. A középpontban az
úr-szolga viszony áll. Az író a regényben a kor pszichológiai tudását is felhasználta.
Gazdasági, társadalmi,
politikai háttér:
·
Tanácsköztársaság
bukása
·
román megszállás,
elnyomás
·
polgárság
<-> cselédség
Mű keletkezésének
története, körülménye, forrásai:
·
valós életből
vette
·
az író viszonya a
bukáshoz, megszálláshoz
·
1926-ban írta
·
kiábrándult a
politikából
Műfaj meghatározása,
sajátosságai
·
regény, korrajz,
lélektani regény (hogyan működik az ember?)
·
éles kritika a
társadalomról
·
hosszú bevezető,
míg megjelenik a főszereplő
·
távolról közelít
Vizyékhez az elején, a végén pedig közelről távolít -> keretet ad a műnek
·
cselekményes a mű
·
végén
begyorsulnak az események
Mű szerkezete, tagolása,
tartalma
·
keretes
szerkezetű
·
fejezetekre van
tagolva (20 db)
·
a főhős a regény
közepén jelenik meg
·
Vizyék
meggyilkolása a regény csúcspontja
·
Anna érzésvilágát
ismerhetjük meg
·
Krisztina
városban játszódik
Szereplők, jellemek
rendszere
·
cselédség
<-> polgárság
·
cselédek ->
mind különböző jellem (Stefi, Etel, Katica, Anna)
falusiak, parasztok
cselédkönyvük van
van, aki lop, csal, hazudik
jó kedélyűek
nem emberek, hanem használati tárgyak -> meg sem próbálják embernek nézni őket, megérteni őket
mindenkit előbb ismerünk meg, mint Annát
falusiak, parasztok
cselédkönyvük van
van, aki lop, csal, hazudik
jó kedélyűek
nem emberek, hanem használati tárgyak -> meg sem próbálják embernek nézni őket, megérteni őket
mindenkit előbb ismerünk meg, mint Annát
·
polgárság:
fennhéjazó
reprezentatív szerep a legfontosabb
kétszínűek
lenézik a cselédeket
reprezentatív szerep a legfontosabb
kétszínűek
lenézik a cselédeket
·
Anna
nincs önálló akarata
beszélő neve van
engedelmes, nem lop, nem csal, nem hazudik
minta cseléd
Jancsi nőként alázza meg
soha nem dönt Anna, csak sodródik, vár.
így lázad a környezet ellen
nincs önálló akarata
beszélő neve van
engedelmes, nem lop, nem csal, nem hazudik
minta cseléd
Jancsi nőként alázza meg
soha nem dönt Anna, csak sodródik, vár.
így lázad a környezet ellen
·
Ficsor
megváltozott rendszer miatt azonnal megváltoztatja viszonyát Vizyékkel
kényszeríti Annát, hogy Vizyéknél dolgozzon
megváltozott rendszer miatt azonnal megváltoztatja viszonyát Vizyékkel
kényszeríti Annát, hogy Vizyéknél dolgozzon
·
Vizyék
lányuk, Piroska, elvesztése után Vizyné szanatóriumba kerül, férjével a kapcsolata megváltozik
csak a külsőségeknek élnek
cselédséget lenézik
lányuk, Piroska, elvesztése után Vizyné szanatóriumba kerül, férjével a kapcsolata megváltozik
csak a külsőségeknek élnek
cselédséget lenézik
·
Jancsi
szeleburdi, végig játssza az életét
lefekszik Annával, majd gyógyszert ad neki, hogy elveszítse a babáját
a nőkkel csak játszik, szórja a pénzét
szeleburdi, végig játssza az életét
lefekszik Annával, majd gyógyszert ad neki, hogy elveszítse a babáját
a nőkkel csak játszik, szórja a pénzét
Egyértelmű taszítás,
szakadék jelenik meg a két világ között.
A katasztrófa egy hosszú
lelki folyamat eredménye, mely a regény elején kezdődik. Anna Ficsor nyomására
hagyja ott a szeretett munkát, és a Vizy ház rögtön ellenszenves lesz. Bár
próbálja magába fojtani ezeket az ellenérzéseket, de az új környezetet teljesen
megszokni soha nem tudja. Aztán jönnek a próbatételek, melyekkel Vizyné
teszteli Anna jóságát. Ez a kegyetlen tesztelés, szintén nyomot hagy benne.
Ekkor úgy látszik, mintha beilleszkedne, ám a Vizyéken lassan eluralkodó
"mintacseléd mítosz" még rosszabbra fordítja Anna állapotát. Nem csak
egy teljesen más embert látnak benne (mintacselédet), hanem még mutogatják is,
büszkélkednek vele, mint egy dísztárggyal. Nem is embernek, gépnek tekintik, és
a legkisebb érzelmet sem mutatják felé. Végül Jancsiról naivan azt hiszi, hogy
szereti őt, de Jancsi is csak kihasználja. Végül megtalálja a kéményseprőt, aki
feleségül akarja venni, de erről meg Vizyék nem akarnak hallani, hisz félnek,
hogy elveszítik a "tökéletes" cselédjüket. Így a szeretetre éhes
Annának továbbra is csak a teljesen közömbös, és megalázó Vizy ház marad. Ez
szinte a végtelenségig gyötri, és az utolsó csepp a pohárban Jancsi mással való
hetyegése lesz. Annából kitör a szeretet éhség, és megöli nyomorúságos
helyzetének megteremtőit: a Vizy házaspárt.
Anna nem menekül el, pedig volna rá lehetősége. Bevallja a tettét. A bűnügyi bizottság nem érti a tett miértjét, melyet végül Moviszter, a keresztény humanista doktor, vallomása fejt meg. Ő az egyedüli, akit érdekel a lány sorsa, és aki nem saját érdeke szerint cselekedett. Moviszter Kosztolányi szócsöve is egyben. Ő az egyedüli értékember a többi érdekemberrel szemben. A regény tanulsága, hogy az emberi bajokra nem lehet politikai, vagy intézményes megoldást találni. Csak egy megoldás van: az irgalom.
Végül ismét a történettől különálló (utolsó) fejezet következik, mely a Kun Bélás első fejezettel keretbe foglalja a történetet. Ebben a részben maga Kosztolányi is megjelenik.
Anna nem menekül el, pedig volna rá lehetősége. Bevallja a tettét. A bűnügyi bizottság nem érti a tett miértjét, melyet végül Moviszter, a keresztény humanista doktor, vallomása fejt meg. Ő az egyedüli, akit érdekel a lány sorsa, és aki nem saját érdeke szerint cselekedett. Moviszter Kosztolányi szócsöve is egyben. Ő az egyedüli értékember a többi érdekemberrel szemben. A regény tanulsága, hogy az emberi bajokra nem lehet politikai, vagy intézményes megoldást találni. Csak egy megoldás van: az irgalom.
Végül ismét a történettől különálló (utolsó) fejezet következik, mely a Kun Bélás első fejezettel keretbe foglalja a történetet. Ebben a részben maga Kosztolányi is megjelenik.