Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Tételkidolgozás
„Ébredj föl, vagy
ha még álmodni jobb,
Menj, álmodd vissza, amit álmodál,
Mert a valóság csalt remény.”
Menj, álmodd vissza, amit álmodál,
Mert a valóság csalt remény.”
A magyar irodalom második legjelentősebb műve a Csongor
és Tünde. 1831-ben, Székesfehérváron keletkezett. Vörösmarty Mihály második
alkotói korszakába sorolható, amelynek legtalálóbb neve a költő kiteljesedés
korszaka. Rengeteg műve keletkezett ezen időszakban, többek között a Szózat is.
Vörösmarty Mihály filozofikus gondolkodása és személyes lírája is megfigyelhető
ebben a műben, ahol találkozik a valóság, az emberi világ és a kitaláció, a
mese világa. Egy szál választja el a két helyszínt egymástól, ami már-már
egybefonódik egymással a mű során, de a kert motívum megmutatja az ellentétet. Valóság
és álom között elmosódik a határ.
1., Téma és forrás
·
Gergai Albert
széphistóriáját, a „História
egy Árgius nevű királyfiról és egy tündér szűzleányról” vette alapul.
·
Shakespeare:
Szentivánéji álom című drámájából kölcsönözte a kétszintűség technikáját.
·
Népmesék
vándormotívumai is megfigyelhetők a műben. (pl.: vándorlás, aranyhaj, csodakút,
próbatételek, tündérek, boszorkány stb.)
·
Több
motívum, avagy toposz is felfedezhető a műben. Ilyen például a kert és fa
motívum, az út toposz (=élet) -> hármasút
·
Tündéries
mesejáték. Bár filozófiai és bölcseleti
tartalommal is rendelkezik.
·
Drámai költemény,
amelyben párhuzam vonható a szereplők között. (ld.: Csongor - Balga, Tünde –
Ilma)
·
Ismétlődések
kohéziója is fellelhető a műben.
2., Verselése, nyelvezete,
stílusa
·
Időmértékes
verselésű a mű.
·
A dialógusokban
trocheikus lejtés, míg a nagy monológokban jambikus. Az utóbbiban tér vissza a
„blank verse”.
·
Különböző nyelvi
rétegek összeolvadás jellemzi a művet. Nagy monológok, például az Éj monológja
a filozofikus, emelkedett nyelvi rétegbe sorolható, de a dialógusok élő
beszédek, míg Balga és Ilma nyelvezete a népies rétegbe sorolható.
3., A mű alapkérdése és
mondanivalója
·
Főbb kérdések:
Álom vagy valóság?
Csongor hogyan találja meg a boldogságot?
A boldogságot hol keressük?
·
Csongor álmában
keresi a boldogságot, de a valóságban leli meg. Itt jelenik meg a fa és a kert
motívuma, amely az élet teljességét és harmóniáját jelképezi. Csongor egy
boldogságot kereső ember, aki álmában keresi Tündét.
·
A kert a lélek
motívuma.
·
Körkörös
folyamatban követhetjük figyelemmel a történetet. Az egész egy kertből indul és
kertben végződik, és huszonnégy órát foglal magába. Ez egy kozmikussá
növesztett nap, és ez idő alatt a kert teljesen megváltozik és egy gazos hely
lesz.
·
A lényege, hogy
az emberi boldogság nem a tér és nem a múló idő függvénye. Bár az ember mind a
kettőben korlátozott, mégis a valóságban keressük a boldogságot és ne az
álmokban.
·
A dráma
kulcsfigurája az Éjkirálynő, aki filozofikus szerepet tölt be. A kezdetet és a
véget mutatja be. Körkörös világszemlélet tragikusan ábrázolva.
·
A dráma során
három allegorikus alakkal találkozunk, akik a mű elején és végén jelennek meg
egyszer.
Ø a kalmár = pénz jelképe
Ø a fejedelem = hatalom jelképe
Ø a tudós = felvilágosodás racionalistája
Ezek tévutak és kisemmizve térnek
vissza.
4., Megoldás és befejezés
·
Minden keresés a
reménységbe torkollik, ezért is tragikus a vége.
·
A záróképet a
kietlen, sötét éjszaka sugallja.
·
Érzelmi szinten
kapunk választ a filozófiai kérdésünkre, azaz a boldogság keresésének a
kérdésére.
5., A dráma elemzése
tartalmilag
·
5 felvonásból áll a mű.
·
Expozíció: Csongor kiábrándultan tér haza,
mert nem találta meg a boldogságot. A kertben kiszabadítja Mirigyet és
találkozik Tündér Ilonával.
·
Bonyodalom: Mirigy ármánya: levág egy
aranyhajfürtöt Tünde hajáról.
·
Bonyodalom kibontakozása: Csongor Tünde
után indul, s útközben próbákat áll ki.
-
3 ördöggel való kaland
-
Mirigy háza (próbák)
·
Tetőpont: Csongor és Tünde újbóli
találkozása.
·
Megoldás: Elnyert boldogság, ami áldozatokkal jár -> Tünde
elveszti tündéri mivoltát.
Csongor keserű tapasztalatokat von le, ami Vörösmarty pesszimizmusát tükrözi.
6., Szereplők jellemzése
A szereplők között
ugyanúgy párhuzam vonható, mint a helyszínek között. Csongor és Tünde
boldogsága semmivel sem több, mint Balga és Ilma szerelme. Vörösmarty Mihály az
emberek kettősségét igyekszik ábrázolni, mint ahogy ezt a két párossal meg is
teszi. Csongor és Balga, illetve Tünde és Ilma egymás kiegészítői és kritikái.
Míg Balga és Ilma a megtestesült racionalizmus, addig Csongor és Tünde
álomvilágban élnek. Az előbbi páros földi, míg az utóbbi „égi” szereplők.
Mirígy negatív hősként
jelenik meg, aki a mesékhez hűen el is bukik a végén. A boldogságkereső hősök
fő ellenzője. Igazán gonosz boszorkány és egy sokrétű figura.
Csongor egy útkereső hős,
aki Vörösmartyt érdeklő kérdéseket, problémákat vet fel.
Balga jellegzetes népi
figura, népmesékre jellemző túlzásokkal.
Tünde az eszményi
boldogság megtestesítője Csongornak, feláldozza a halhatatlanságát.
Ilma népmesehős, elhagyja
a földi világot és eredeti neve Böske.
7., Éj monológjának
elemzése
Az Éj királynőjének
monológja egyértelműen reménytelenséget sugároz. Ezt a távlattalanságot a
Csongor és Tünde záróképének happy endjében már hajlamosak vagyunk elfelejteni,
ezért illeszti a költő a befejező sorokat a szerelmesek vallomásához: „Éjfél van, az éj rideg és szomorú”. Ez
a dráma legelvontabb része, itt fogalmazza meg Vörösmarty a
pesszimizmusát. Csongor a földi létben
csalódottan szemléli azt, hogy nem találja boldogságát, Tündét. A három
vándor három
zsákutcát mutat és ez az éj monológjában kozmikussá nő. A mű felépítése nemcsak
szerkezetileg körkörös, hanem tematikailag is. Az éjszaka monológja azt a gondolatot
erősíti Csongorban, hogy a világban nincs fejlődés és semmi, ami
öröktől fogva létezik.
A
boldogságban öröm is van, de a befejezés mégis pesszimisztikus, mert le kell
mondania Tündének a tündérségéről.
Vörösmarty Mihály leghíresebb drámája ez a mű, bár ne feledkezzünk
meg róla, hogy nem csak ezt adta nekünk, hanem a Szózatot, a Zalán futása és a
Vén cigány című művét is. Rengeteg tanulságot levonhatunk ebből az alkotásból,
többek között azt is, mint már eddig sokszor említettem, hogy a boldogság nem a
tér és az idő függvénye és ne éljünk álomvilágba. Ebben a műben többek között
megismerkedhetünk a 19. század legfontosabb kérdéseivel, amikre talán soha nem
kapunk választ. Az biztos, hogy amíg hiszünk valamiben, és amíg van kialakult
értékrendszerünk, addig ez a mű is ad át újabb és újabb ismereteket. Mindig
másképp fogjuk elemezni ezt a drámát, de mai erkölcsi normáink és
értékrendszerünk szerint így elemezhető ez az alkotás.