Magunkról.

Üdv!!

Ebbe a blogba ketten írkálunk. Livi vagy Lilla. ahogy jön.. :D

Have a wonderful day :))

2012. május 24., csütörtök

3. A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói


3. A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói

A kommunikáció a latin eredetű communicatio főnévből származik, melynek jelentése közzététel, teljesítés, gondolat közzététele.
Bármely jelrendszernek az emberi közlésfolyamatban való kölcsönös felhasználása a kommunikáció.

1., Kommunikáció folyamata
Jakobson fogalmazta meg, hogy a kommunikáció alapja a feladó és a címzett közötti kapcsolat létrejötte. Más szóval kell egy adó és egy vevő.
A feladó az, aki különböző nyelvi és nem nyelvi segítségekkel az üzenetet küldi. A címzett, avagy vevő fogadja az üzenetet, értelmezi, és ha módjában áll, akkor válaszol rá, így ő válik a feladóvá.
Az üzenetet kifejező összefüggő jeleket kódnak nevezzük. A kommunikáció során nyelvi és nem nyelvi kódokat használunk. A kommunikáció csak akkor lehet sikeres, hogyha a kettő, vagy több fél által használt kód azonos és megértik egymást. Azonos kód lehet a közös nyelv beszélése.
A megfogalmazott üzenet a csatornán jut el a feladótól a címzettig. A csatorna lehet hallható (telefonbeszélgetés), látható (levél), érezhető (tapintás) vagy egyszerre többféle is (beszélgetés).
A hatékony kommunikáció feltétele a közös valóság és a közös előismeret.
A közös előzmények megkönnyítik a felek közötti kommunikációt.
A szöveg, a közlemény mindig egy adott beszédhelyzetben hangzik el. Így a kommunikációnak mindig ott és akkor az adott helyzetben van jelentése.
A kommunikációakadálya a zaj.

2., A kommunikáció célja
A kommunikációnak a beszédhelyzettől, az üzenettől függően más és más célja lehet.
Fő funkciók:
·         tájékoztató szerep: kijelentő mondatokban beszél, ír a feladó; referenciális
·         kifejező szerep: felkiáltó és óhajtó mondatok; érzelem, érzés, hangulat kifejezése; emotív
·         felhívó szerep: felszólító mondat, cselekvésre késztetés; konatív
Mellék funkciók:
·         kapcsolatteremtő szerep: megszólítás; fatikus funkció
·         kapcsolatfenntartó szerep: visszakérdezés; fatikus funkció
·         kapcsolatzáró szerep: elbúcsúzás
·         esztétikai szerep: gyönyörködtetés a cél
·         értelmező funkció: metanyelv
Általában ezek együtt vannak jelen.

3., A kommunikáció típusai
A KOMMUNIKÁCIÓ
Közvetlen
Közvetett
Kétirányú
két barát beszélget egy asztalnál
telefonbeszélgetés
Egyirányú
előadás az iskolában
televízióadás

4., Tömegkommunikáció
A kommunikációnak az a fajtája, amely széles befogadó rétegnek szól. Közvetett és egyirányú.
Média: médiumnak a többes száma, pl.: televízió, rádió, internet, sajtó ->tömegkommunikációs eszközök.