Magunkról.

Üdv!!

Ebbe a blogba ketten írkálunk. Livi vagy Lilla. ahogy jön.. :D

Have a wonderful day :))

2012. május 24., csütörtök

Jókai Az aranyember - 11. tétel


Jókai Mór
A romantika stílusjegyei - Az arany ember

Alkotói korszakai:
I. korszak ’50-es évek
Történelmi regények -> nemzeti öntudat ébresztése
Reformkor eszménye.
Társadalmi regények. -> kórképek

II. korszak: a fénykora; ’65-’75-ig
Kőszívű ember fiai
Magyar felvilágosodás legendája
Lukanich Otília szerelme (felesége lánya) -> Noémi alakját róla mintázta, a boldogság
Válság regény -> Az arany ember -> kiábrándulás regénye

III. korszak: ’80-’90-es évek
Kalandos regények
Sárga rózsa

Jókai regényköltészete
Romantikus széppróza nagymestere.
Romantikus szálak. Cselekménydúsak. Nem a szereplőkön, hanem a cselekményen van a hangsúly. Nincs lélektani hatás. A szereplői sorsát a véletlenek határozzák meg. Jellemei eszményítettek. Statikus hősök (nincs jellemfejlődés). A mellékszereplők ellensúlyozzák ezt. Ők nem statikus hősök. Egy regény hosszú éveket ölel fel. Sok műfaj keveredik a regényeiben. pl.: anekdota
Váltogatja a hangnemeket. (elégikus, patetikus stb.)

Jókai-féle narráció
Mindent tud a szereplőiről -> omnipotens.
Beleéli magát, úgy adja elő. Empatikus.

Írásművészete
romantikus: látványszerűen ír, szemével ír, bonyolult meseszövés, fordulatok, gyakori kitérők, fekete-fehér jellemek, eszményített hősök, statikus gonosz, kiélvezett élethazugságok, nyelvezete: rengeteg szókép, képiség, orientalizmus, egzotikus tájak, nemzeti múlt felidézése
Ötvöződik a romantikus és realista stílus. Ilyen Az arany ember is. Társadalom bírálat és lélekábrázolás. Népesség jegyei: mellékszereplők ábrázolása. Ábrázolási módszer: belső monológ.

Az arany ember

„Akinek pénze van azt mind lopta. Akinek sok van, sokat lopott, akinek kevés van, az keveset lopott. Aki nem maga lopta, annak apja, nagyapja lopott.”

Jelek és szimbólumok a regényben:
·         arany ember (modern Mídász)
- valóság és látszat ellentéte
- megbecsülés és tisztelet övezi a pénz világában -> Tímárnak van lelkiismerete (szorongások és lázálmok) -> aranyhegy alá kerül
- olyan ember, aki jó -> hasznossá válik a társadalom számára
- olyan ember, aki ki tud lépni
·         vörös félhold
- vagyont rejt
- sorsfordító szimbólum
- újra és újra feltűnik a döntésekkor
- Tímár lelkivilágát vetíti ki -> lelkiismeret fordulás
·         pénz
- sorsrontó hatás
- misztifikálja a pénzt -> Tímár erkölcsi züllése
- ártó hatású
·         Duna
- összeköti a két világot
·         sziget toposz
- Rousseau hatása

Cselekményszerkezete:
·         Kezdőfejezetekben meghatározó események + a Duna motívum
·         Epizódokkal elkülönítve.
·         Tímár és Tímeá első találkozása
- Tímár nem veszi észre Tímeá érzéseit
- Tímeá semmit sem érez Tímár iránt
·         Két női főszereplő első találkozása (Noémi és Tímeá)
- macskás eset

Szereplők jellemzése:
Tímár Mihály: az „arany ember”, kettős életet él, kétszínű, hazug, tönkre tesz más embereket, megcsalja feleségét, lop, bűntudatával él együtt, van lelkiismerete, bigámista, jelleme dinamikusan változik, használja a tehetségét, bűnbe esik, bátor, leleményes, felívelő karrier és lefelé ívelő erkölcs, realista figura, vívódások, dilemmák
Tímeá: kedves, hálás, bűntudata van az újraházasodás miatt, segítőkész, hűséges, hideg természetű, alabástrom szerű szépség, eszményített alak, egész lénye romantikus, kötelességtudó, szép, Komárom világához tartozik, realitást képviseli
Noémi: tudatlan, kedves, hiszékeny, jóindulató, segítőkész, szerelmes, romantikus jellem, eszményített nőalak, gátlástalan, Rousseau-ista jellem, naiv, női ideálkép
Athalie: gonosz, hárpia, megőrül, rosszakaró, nincs lelkiismerete, felszínes, sértő, bosszúálló, szenvedélyes, démoni nő, fekete színekkel festett, szép, hatalomvágyó, gőgös, nincs tekintettel más érzéseire
Teréza mama: Rousseau-i világ, jó ember, otthonteremtő, túlélő

Komárom
Senki-szigete (utópia)
kapitalista társadalom
Rousseau elképzelése
polgár
ember
vallási dogmák
deista, panteista
haszonelvűség
szeretet
pénz halmozás
önfenntartó
boldogtalanság
boldogság
magány
családra találás

Realista jegyek: Duna motívum

A regény konklúziója:
·         mindent tönkre tesz a pénz
·         társadalom bírálat -> pénz az lopás
·         pénznek sorsrontó, ártó hatása van
·         Senki-szigete -> menekülés, utópista megoldás, jóság, szeretet