Magunkról.

Üdv!!

Ebbe a blogba ketten írkálunk. Livi vagy Lilla. ahogy jön.. :D

Have a wonderful day :))

2012. május 24., csütörtök

Petőfi látomásköltészet - 1. tétel


Petőfi Sándor forradalmi költészete
/Szabadon választott versek alapján mutasson rá Petőfi forradalmi látomásverseinek jellegzetes motívumaira!/

Petőfi Sándor 1846 tavaszától a világforradalom lázában égett, a nemzeti és az egyetemes emberi szabadság ügye 1848-ig szorosan összekapcsolódott gondolkodásában. Ismerte kora valamennyi politikai eszmeáramlatát, verseiben, leveleiben, nyilatkozataiban jelen voltak az utópikus szocialista és a kommunisztikus nézetek is.
Költészetében 1846-tól fölerősödik a politikai líra, művészi forradalmisága megtelik politikai forradalmisággal. Ilyen tárgyú verseit az a hit hatja át, hogy az általános boldogság felé, a cél elérésének eszköze pedig a szabadság.
Ez a derűlátás lobog benne a szabadszállási képviselő-választás kudarcáig.

Egy gondolat bánt engemet…

Látomásversei közül az egyik legjelentősebb, mely „a nagy romantikus-szimbolista víziókkal vetekszik”, az Egy gondolat bánt engemet… Ezzel zaklatott menetű rapszódiával búcsúztatja az 1846-os esztendőt. A bántó, az elviselhetetlen gondolat a lassú. észrevétlen elmúlás, melynek visszataszítóan hosszadalmas folyamatát két hasonlat részletező kibontása érzékelteti. A cselekvő akarat két izgatott felkiáltásban utasítja el ezt a halálnemet, s rögtön ezután két metafora (fa, kőszirt) fejezi ki a költő óhaját. A metaforikus képek azonban csak annak a másiknak, a lassú és beteg sorvadásnak vágybeli ellentétei. De ez a megsemmisülés is passzív halál, mint a verskezdeti, s ezért a költő számára ez is elfogadhatatlan.
A három pont és a gondolatjel a töprengés csendjét jelzi, a végleges döntést megelőző időt. Utána jelenik meg a cselekvő halál gondolata.
Ez a látomás-szakasz egyetlen hatalmas versmondat, mely időben egymást követő jelenségek során át rohan a megnyugtató megoldás felé. Ez a rész az előzőekhez képest is, de önmagában véve is nagyarányú fokozást valósít meg. S feltételes mellékmondatokban tárul fel a már más versekből ismert vízió: minden rabszolganép a „világszabadság” szent jelszavát harsogva megütközik a zsarnoksággal. Látási és hallási képzetek ismétlődése erősíti a nagy ütközet izgatott elképzelését.
A „Világszabadság!” önálló verssorba kiemelése erőteljes hangsúlyt ad az utolsó harc nagyszerű célkitűzésének.
A költemény - a feltételes mondatok főmondatával: „Ott essem én el” - egyes szám első személyben folytatódik. A költő képzelete a közvetlen összecsapás forgatagába, vad rohanásába vezet.
A költő erkölcsi elszántsága, a föllelkesült akarat ebben az utolsó ütközetben tudja csak elképzelni a megnyugtató halált, az önfeláldozás, az életáldozat misztériumát.
A hősi halál ténye is szolgálat.
Az eddigi jambusi sorok lejtését robogó anapesztusok veszik át - felerősítve a vad rohanás és a harci zaj képzetét.
A páros rímű, változó hosszúságú verssorok izgatott lüktetése is jól idomul a nagy szabadságharc mozgalmasságához. A ponttal és gondolatjellel lezárt mondat után a költemény visszatér előbbi ritmusához. A vers lecsendesedik.
Az a biztos hit szólal meg a záró szakaszban, hogy az utókor, a hálás nemzedék megadja a végső tisztességet önfeláldozó hőseinek. A rapszódia a legfőbb gondolat, a „szent világszabadság” jelszavának végső zengésével fejeződik be.

A XIX. század költői

1846 után jut el egy újfajta költő-ideál kialakításáig, egy új művészi hitvallás hirdetéséig. A XIX. század költői (1847) című verse szerint a költő Isten küldötte, „lánoszlop”, mely valaha a zsidókat vezette az egyiptomi bujdosás során, a költészet pedig politikai tett. A költők kötelessége a népet elvezetni a Kánaánba, az ígéret földjére. Ezt az eszményt, ezt a szent és nagy küldetést állítja követelményként századának költői elé. Ennek érdekében szenvedélyes indulattal érvel és bizonyít: tiltással figyelmeztet a feladat rendkívüliségére (1. vsz.), meghatározza a népvezér-költők szerepét, rendeltetését (2. vsz.), felháborodottan átkozza meg a gyáva és a hamis, hazug próféták magatartását (3-4. vsz.). A látnok-költő az éhen-szomjan, kétségbeesve tengődő millióknak vigaszul feltárja a jövendőt: költői képekkel írja körül az elérendő cél, a Kánaán legfőbb jellemzőit (5.). A vagyoni, a jogi és a kulturális egyenlőség utópisztikus elképzelése túlmutat már a közeli jövőn.
Az 5. versszakban a romantikus körmondat „Ha majd” kezdetű feltételes tagmondatainak párhuzamos ismétlődései - mintegy újra meg újra a közvetlen jelentől elszakítva s a távoli víziókba lendítve a szemléletet.
A cél elérése nem kétséges, a prófécia beteljesülése bizonyos, de az időpont bizonytalan.
Nem szól személyes részvételről, sőt a „talán” tétovasága azt jelzi, hogy a „munkájának” eredményét nem fogja megérni (6.). A költemény mégis megnyugvással, a feladat teljesítésének boldogító tudatával zárul.
Ez a költemény minden romantikus szenvedélyessége ellenére is kerek, zárt, szinte klasszicista ízlésű kompozíció; az indulatok nem teszik zaklatottá, nem bontják meg a sorok, a strófaszerkezetek és a rímek szabályos ismétlődését. Inkább az érvelő, bizonyító, meggyőző retorikára esik benne a fő hangsúly.

Hátralévő néhány évében ez a küldetéstudat hatja át Petőfi politikai költészetét. A Világosságot! (1847) című bölcseleti költeménye a használni vágyó, a cselekvő költő filozófiája. Számára a kérdések kérdése nem a „lenni vagy nem lenni”, hanem az, hogy használ-e vagy sem a világnak, „aki érte föláldozá magát”.
Arany Jánoshoz írott első prózai és költői levelében is (1847) a nép politikai szolgálatát teszi meg költészete céljának.

Verseiben gúnyosan és ironikusan támadja a maradi, civilizálatlan országot, a kényelemszerető, semmittevő nemeseket, s szenvedélyesen harcol a nép emberi jogaiért. Költeményei az eszmék harcában bátor katonák, „rongyos vitézek”, s ha el kell esniük, a szabadságért fognak meghalni. Büszke magyarságára, s szereti, hőn szereti, imádja gyalázatában is nemzetét.