Magunkról.

Üdv!!

Ebbe a blogba ketten írkálunk. Livi vagy Lilla. ahogy jön.. :D

Have a wonderful day :))

2012. május 24., csütörtök

Babits Jónás könyve - 4. tétel


Babits Mihály: Jónás könyve

Babitsot saját testi szenvedésein kívül az emberiségre váró kínok is gyötörték. A gondolkodó emberek előtt már a ‘30-as évek elején felrémlett egy új háború pusztításának látomása. A kultúra s az emberiség féltésének morális aggálya fordította szembe a jogtipró állammal, elsősorban a nacionalizmusra épülő militarizmusok diktatúrájával.
A Jónás könyvét súlyos operációja után a betegágyon vetette papírra, amikor némaságra ítélve csak beszélgetőfüzeteivel tartotta kapcsolatát a külvilággal. A Nyugat 1938 szeptemberi számában jelent meg első ízben.
1938-ban, Ausztria német megszállása után Babits egész Európa pusztulásától rettegett. Ebben a történelmi helyzetben  új erővel vetődött fel az a kérdés: mit tehet a költő, a művész a barbár erők ellenében?

Babits 1937-38 között írta a Jónás könyvét betegágyán. Állítólag végignevette az írást. A mű letisztult, érthető szövegű. Babits félti az európai kultúrát. A politikai törekvések szülik a költeményt. Fajelmélet és nacionalizmus is megjelenik. Riasztó jelenségként közrejátszik a nagyfokú katonai szellem, diktatórikus, militarista rendszer. A mű keletkezéséhez hozzátartozik az is, hogy 1938-ban volt az Anschluss, Ausztria bekebelezése.

A költőben számos kérdés merül fel, amit a műben is megjelenít. Ilyen például: „Mi lehet az én dolgom?”, „Mit tehetek?”, „Van-e küldetésem?”, „Elfuthatok-e előle?”, „Visszautasíthatom-e a prófétai szerepet?”.
A mű műfaját tekintve elbeszélő költemény. Négy jól elkülöníthető részből áll, melyek címet is adott (Első rész, Második rész, Harmadik rész, Negyedik rész). Jónás és Babits között párhuzam van, amit a mű során számtalan példával lehet alátámasztani.
A mű patetikus, emelkedett hangvételű, idézi a Biblia szövegét. Megjelennek benne groteszk elemek, mint például az, hogy a hal gyomrában van.
A Jónás könyve egyfajta lírai önéletrajz.

Első rész:
Jónás feladata, hogy elmenjen Ninivébe, és jobb útra térítsek az embereket. -> Ezzel szemben az ellenkező irányba indul, mert rühelli a prófétaságot.
Viharba kerül, majd kidobják a hajóból. Jónás menti a saját életét.
„S ő mondta néki: Zsidó vagyok én
S az Egek Istenétől futok én.
Mi közöm nékem a világ bűnéhez?
Az én lelkem csak nyugodalmat éhez.”
Babits indulási éveit jellemzi, amikor nem érdekli a köz. Itt ezért is megfigyelhető a hasonlóság Jónás és a költő között.

Második rész:
Ebben a részben kerül Jónás a cet gyomrába. Kifejezetten groteszk rész, amit Babits a megfelelő szavakkal érzékeltet is. pl.: kiáltok, káromlok, könyörgök, üvöltök, üvöltött, vonítva, nyögött stb.
Megjelenik a katolicizmus is: „látlak Isten”.
Beszél Istenhez: „Engedetlen szolgádat meggyötörted, / magányos gőgöm szarvait letörted.”
Vállalja a próféta szerepét, nem szegül ellen tovább: „Most már tudom, hogy nincs mód futni tőled.”
Babits arra az időszakra utal vissza, mikor 1916-ban megírta a Húsvét előtt és a Fortissimo című verseit. Nem akar ország-világ elég kiállni.

Harmadik rész:
Jónás már nem lázad.
Négy napot tölt Ninivében:
1.      nap: elmennek mellette, kiröhögik -> dühöngő őrült lesz, „szeme vérbeforgott”
2.      nap: színészekkel, mímesekkel beszél dühből -> „a színre bika lép” -> röhejes, groteszk és büdös is
az asszonyok kacérkodnak vele, gúnyolják
3.      nap: a királyi házban van, de nem veszik komolyan, cirkuszi bolondnak tekintik, átkot szór egész Ninivére, hitelességét végképp elveszti
4.      nap: kimegy Ninivéből, és végig akarja nézni a pusztulást, csak ez élteti
Új feladat, amit nem Istentől kap -> 38 napot megvárja Ninive pusztulásáig -> emberivé teszi a pusztulást.
„Én Jónás, ki csak a Békét szerettem / harc és pusztulás prófétája lettem?” -> itt már nincs párhuzam Jónás és Babits között.
Jónás a negyvenedik nap végén pofára esik, elmúlik a reggel, a dél, és az este is, mégsem történik semmi.
A bibliai történet és a Babits által írt elbeszélő költemény között itt jelennek meg az első jelentősebb eltérések. A Bibliában megtérnek az emberek, meghallgatták Jónást, és zsákruhát öltenek.
Jónás joggal várja a pusztulást, de az nem jön el. Babits Ninivét a fasiszta Európával azonosítja, ahol félti az ókori értékeket az elpusztulástól.

Negyedik rész:
Az Úr megbocsájt Ninivének, ezért Jónás hazugsággal vádolja. Az Úr ebben a helyzetben is megmutatja az igazát.
Jónás szenvedései Babits szenvedései is, ugyanis élete vége szenvedésből áll.
„Születni fognak újabb Ninivék és jönnek új Jónások” -> a rendszer ismétlődik, de mindig lesz valaki, aki kiáll a jó mellett. Babits bízik benne, hogy a régi értékek soha nem tűnnek el.
Perlekedés alakul ki Jónás és az Úr között, de Jónás felháborodása jogos.
Úr megbocsájtásának oka: néhányan jó útra tértek és a magvető példázat
Jónás szavait vita, perlekedés, vádaskodás és szégyen jellemzi, nem gondol Ninivére. A szégyenére hivatkozik.
Tökpéldázat:
Szembeállítja a tököt és Ninivét. A tök egy éjszaka alatt jött létre, míg az utóbbi több évezred alatt. Az idő érték, itt jelenik meg a bergsoni időfilozófia. A múlt, jelen és jövő megjelenítése. Az építő erőt nem lehet elpusztítani. Az Úr iránymutatással szolgál. Rámutat arra, hogy minden művész feladata, hogy bátor legyen szólni. Ugyanis mindig szólni kell.
„Mert vétkesek közt cinkos, aki néma.”
Az Úr feladata, hogy igazságos legyen, megbocsátó és ítélkezzen. Az utóbbi nem a költő feladata.
Babits életének utolsó évei, már a betegágyán. Összefoglaló az életére nézve.