Magunkról.

Üdv!!

Ebbe a blogba ketten írkálunk. Livi vagy Lilla. ahogy jön.. :D

Have a wonderful day :))

2012. május 24., csütörtök

Örkény Tóték - 13. rész


Örkény - Tóték

Örkény István zsidó származása révén megsínylette a háborút, de ennek az élménynek köszönhetően írta meg a Tóték című művét.
Örkény a második világháború után dolgozhatott Pesten ugyan, de nem publikálhatott. 1967 februárjában Kazimír Károly engedélyével bemutathatták a Tóték című drámáját, amit először ugyan egy filmstúdiónak írt, de azok nem tartották elég jónak. Thália Színházban hatalmas sikere volt a darabnak. Ezek után kisregényként is megjelent, majd film is készült belőle Isten hozta őrnagy úr! címmel. Örkény a Tóték című drámájával Párizsban, 1969-ben elnyeri a Fekete Humor Díjat. Ez a nemzetközi siker váratlan volt, a Kelet és Nyugat ellentéte miatt.

A Tóték legfontosabb ihlető élménye a háború és a hadifogság. Ehhez képest a történet nem játszódik háborúban. Csak egy hátország, a béke és a harmónia szigete.
De nem úszhatja meg a háborút. Hat a fontra a hátország eseményei is.
A fiukért tesznek meg mindent.

A legfontosabb kérdés, hogy hol van a határa annak, hogy önálló akaratunkat, szolgalelkűségünket feladjuk?

Két főszereplő: Tót Lajos és az őrnagy
·         szükségük van a másik létezésére
·         őrnagy: irányítás, erőszak megtestesítője
·         Tót Lajos: megalázottság
·         az ember képes mind a kettőre
A hatalom megjelenése:
·         a diktatúrát kiszolgálók nélkül nem jöhet létre totalitárius rendszer (Tóték <-> őrnagy)
·         a kiszolgáltatottság és a hatalom az örök téma
·         bárkiből lehet zsarnok és kiszolgáló is -> durva, de igaz
·         minden az alá- és a fölérendeltségről szól -> mindenkori probléma
·         deformáció: valóságtól egyre jobban eltávolodunk, fantasztikus elemek megjelenése, deformálódott világ
·         abszurditás csúcsa: nem tudják, hogy a fiuk meghalt
·         mindenki mást csinál, máshogy viselkedik:
Tomaji plébános és Cziprián ideggyógyász: minden jó, ahogy van
Tót Gyula: tanítóból (épít) lett katona (rombol) -> deformáló
postás: kézbesítés helyett szelektál

Tóték
·         az őrnagy lépésről-lépésre teszi szolgává a családot, ők pedig alkalmazkodnak
·         Tótné és Ágika alkalmazkodnak a leghamarabb, ők szimbolizálják a tömeget
·         Tót többször megalázkodik: büszke emberből kiszolgáló lett, az őrnagy kívül belül megváltoztatja
·         Tót először finoman lázad -> ásít, nyújtózkodik, aludni akar, rosszul dobozol, nem kér bocsánatot, bezárkózik a budiba -> ez már groteszk lázadás
Szeretet és kölcsönös tisztelet -> a kiszolgálás alapja -> ez tartja össze a falut és a családot is.
Apró deformációkkal indul a mű.
Van egy határ, amikor drasztikus lázadás kell. -> nem elég és nem szabad kivárni
Teljes tagadás, lázadás a célravezető -> négybe vágják a zsarnokot -> személyiséget és a társadalmat is deformálta

Ha Tóték áldozatok, akkor az őrnagy is, mert fölötte is állnak. (Móricz: Szegény emberek)

Szereplők jellemzése
Őrnagy:
- A mű elején két őrnagy jelenik meg, egy magas valóban őrnagy alkatú férfi illetve egy alacsony, összeesett, lelkileg károsodott ember
- Torz személyiség, üldözési mániája van
- Eldeformálódott személyisége képtelen alkalmazkodni a civil élethez

Tóték:
- Az áldozat, a szolgalelkűség torz képei
- Kiszolgálják az őrnagy abnormális viselkedését, amibe az ő személyiségük is beletorzul
- A kialakult helyzetért ők felelősek
- Az őrnagy nem viselkedik zsarnoki módon, Tóték csinálnak belőle zsarnokot a túlzásba vett kiszolgálással
- A hatalom és az áldozat bonyolult kapcsolatát mutatja be Örkény, a kettő egymást feltételezi
- Tóth lázadása a mű végén rendkívül groteszk, túl későn következik be, és mutatja, hogy egy eltorzult személyiség, ha fel is lázad akkor is csupán groteszk, torz lázadásra képes

A mű értelmezési lehetőségei
- Az őrnagy a háború, a Tóték a kisember, és a kettőjük kapcsolatát példázza a mű
- A kisemberek felelőssége a zsarnoki formációk létrejöttéért